Presidentbrev i juli 2024

måndag 1 juli 2024

Låt mig inleda mitt presidentår 2024/25 med följande egenkomponerade sång. Melodin är Tusen bitar av Björn Afzelius.

”Det sägs att presidentskapet
Ska vara underbart
Ett helt år ska man leda sin skara

Det sägs att året går så fort
Men alltid är så kul
Att möta alla rotarianer

Tillsammans är vi starkare
Och kan göra skillnaden
För fattiga att leva lite bättre

För när Rotary ska drivas
Med projekt från hjärteval
Kommer allt det goda att segra!”

Jag vill tacka för förtroendet att få vara president i Knivsta Rotaryklubb under verksamhetsåret 2024/2025.

Jag vill också tacka föregående president Lars Kylin för det arbete han har lagt ner under sitt presidentår och även tacka för den hjälp han har bistått mig med under tiden som jag varit inkommande president.

Det har varit en rolig resa med alla olika utbildningar, med träffar av olika slag och inte minst alla möten med andra rotarianer.

Jag har växt som människa och tror att det kommer att synliggöras framöver i olika nätverk, främst naturligtvis i vår egen klubb, men även i den kombination av president, klubbmedlem, samhällsmedborgare och i träffar med rotarianer i andra klubbar samt i olika projekt, lokala som globala.

I Rotary finns många sorters själar och det är just bredden på yrkeskategorier jämte den personliga människan som gör att Knivsta Rotary är så roligt att delta i och få chansen att både förnya, förändra och kanske t o m ta tillbaka en del saker från förr.

Rotary samlar ju in pengar till välgörande och det är nog det finaste man kan göra. Knivsta Rotary gör skillnad. Vi delar ut pengar till lokala projekt likväl som globala. Men det är i Knivsta som vår grund finns. Lokalpatriot passar perfekt in på mig som person.

Med en djup förståelse för samhälles grund kan vi i Knivsta Rotary göra livet lite bättre för medmänniskorna.

Tidigare presidenten Lars Kylin tryckte extra mycket på tre saker han tyckte var viktigt för nya medlemmar.

Den första punkten var Koppling till Knivsta och det var då jag kom på hur mitt ego-föredrag lätt kunde hållas. Min släkt har ju anknytning till Knivsta sedan århundraden.

Den andra punkten och den tredje som genomsyrade förra presidentens tal kan jag lätt uppfylla. Rätt inställning att vilja göra gott och Viljan att engagera sig i klubben genom minst 8 klubbmöten per år.

Jag har också några punkter som jag vill att klubben genomför 2024/2025. *Besöka fler klubbar i distriktet *Engagera fler medlemmar och ta tillvara på våra medlemmars styrkor *Anordna en loppis i Rotarys anda och låta vinsten gå till Ukrainas fattiga *Samarbeta med övriga klubbar gärna i projektform *Göra Rotary mer synligt *Stödja klubbens medlemmar i olika uppdrag *Verka för att Globala projekt med färskt vatten får företräde. Med dessa ord ser jag fram emot att få leda våra möten och delta i klubbens arbete 24/25. Jag hoppas att nästa år vid denna tidpunkt kunna överlämna en stark välmående klubb till nästa års president Staffan Ahrgren.

Vi ses den 16 augusti kl 12:30 på Klyvargatan 15, Knivsta och jag vill också slå ett slag för vårt Guvernörsbesök den 30 augusti samma plats. Då är det vår nya guvernör Mika Lindfors som kommer att berätta om det nya distriktet.

Anita Amellting

President i Knivsta Rotaryklubb 2024/25