BESÖK AV GUVERNÖR ANDERS JOHANSSON

måndag 23 september 2019

Vid lunchmötet i Knivsta RK den 20 september välkomnades distriktsguvernören Anders Johansson av 17 medlemmar och 2 gäster. Det var besök nr 8 i raden av de 65 klubbar som ska besökas fram till april nästa år.

Anders växte upp i Örebro, utbildade sig till pilot i Flygvapnet och flög Lansen och Viggen under 70- och 90-talet på F6 i Karlsborg där han också gick med i Rotary. Han fortsatte sedan sin karriär på militära Högkvarteret i Stockholm och är med i Rotary Stockholm Djurgården. Han bor på Kungsholmen år gift, har två döttrar och fem barnbarn

Anders konstaterade inledningsvis att Yrkestjänsten är en hörnsten i Rotarys verksamhet. Inom Rotary finns det 35.000 klubbar, 530 distrikt och 1,32 miljoner medlemmar. Rotary ser olika ut i världen men vi har en gemensam värdegrund. I Sverige är vi relativt homogen och vårt distrikt 2350 består av 65 klubbar och ca 3.100 medlemmar.

Anders vill rikta fokus på tre saker under sitt verksamhetsår. 1: Klubbarna är det viktiga, 2: Det lokala projekten är betydelsefulla. 3: Vi måste sprida budskapet om allt det goda som Rotary gör.

Han betonade att klubbarna ska vara levande och attraktiva. Det är helt nödvändigt vara öppna och tänka nytt både när det gäller mötesformer och medlemsformer. I kommunikationen såväl externt som internt inom Rotary spelar sociala medier en allt större roll.