ROTARYS MENTORSKAP ÖPPNAR DÖRRAR

tisdag 2 juli 2019

För fjärde året i rad deltog Yrkesmentorerna i Rotarys seminarium i Almedalen. I år deltog mentor Sören Densjö, Knivsta RK, och adepten Alma Janawi.

Sören och Alma berättade om hur de samverkat och att de har fortsatt att vara i kontakt med varandra även då mer än tre år har gått sedan första mötet. Alma som tidigare varit bankchef i Syrien berättade om de två största skillnaderna hon upplever mellan förhållanden på arbetet i de två länderna: - I Sverige är det viktigt att fika och man kan jobba hemifrån, berättar Alma.

MENTORSKAPET ÖPPNAR DÖRRAR

För fjärde året i rad deltog Yrkesmentorerna i Rotarys seminarium i Almedalen. I år deltog mentor/adeptparen Sören Densjö (Knivsta RK) och Alma Janawi, Margaretha Backemar(Stockholm City Första Frukost RK) och Svetlana Ashgarian (Stockholm City Första Frukost RK), projektledaren för Stockholm Kristofer Erlandsson (Stockholm Global City RK) samt projektledaren för Uppsala län Peter Eklund (Uppsala-Linné RK) som också är ordförande i den ideella föreningen. Integration är något som finns på mångas läppar just nu och inom Rotary påbörjades arbetet för snart tio år sedan i västra Götaland där den ideella föreningen grundades.

Medlemmar i föreningen är idag ca 70 klubbar i tio olika regioner och som assisterar ca 800  nyanlända. Mentorsverksamhet är en grundpelare i Rotarys verksamhet och med det stora yrkesnätverk som Rotary är finns det goda möjligheter att göra skillnad för en nyanländ kollega. Rotarianer har också ett stort socialt kapital och engagemang och det är det som är vår framgångsfaktor. Mentorn ger genom sin kompetens, erfarenhet, nätverk och ideella engagemang adepten möjligheter att etablera sig och vidareutvecklas.

Föreningens policy bygger på Rotarys värdegrund och är en stark aktör för Rotarys yrkesnätverks många möjligheter. Under seminariet i år redovisades hur projekten utformats i Uppsala och Stockholms län. Gemensamt för de bägge projekten är att länsstyrelserna på respektive plats har finansierat verksamheten men det som skiljer är hur dessa medel har använts. I Uppsala har de använts som kostnadsersättning för mentorerna, inhyrd projektledare under delar av projekttiden, uppföljning av Uppsala universitet samt deltagande i seminarier bla Almedalen. I Stockholm användes medlen för att anställa en projektledare och aktiviteten har nu blivit fortlöpande inom staden.

Sören och Alma inledde och berättade om hur de samverkat och att de har fortsatt att vara i kontakt med varandra även då mer än tre år har gått sedan första mötet. Alma som tidigare varit bankchef i Syrien berättade om de två största skillnaderna hon upplever mellan förhållanden på arbetet i de två länderna: - I Sverige är det viktigt att fika och man kan jobba hemifrån, berättar Alma.

Margaretha och Svetlana från Moldavien berättade också om hur de arbetat tillsammans. Bland annat hade studium av annonser lett fram till att Svetlana valt att ägna sig åt yrkesvägledning: - Genom att läsa annonser av lediga platser fann jag ut vad jag ville ägna mig åt, säger Svetlana.

I uppföljningen som Uppsala universitet genomfört skriver man att en viss naivitet går att skönja i upplägget av projektet i Uppsala men poängterar samtidigt att det är en förutsättning för att skapa ett engagemang som bygger på ideella insatser. De trycker också på att låta processer av denna typ får ta tid och att det finns inga snabba lösningar. Många insatser som riktas mot nyanlända är tillfälliga och åtgärderna ändrar ständigt skepnad. Att utveckla verksamhet som har viss hållbarhet över tid är viktigt och här ser utredarna en stor potential hos Yrkesmentorsprogrammet.

Uppsala kommun har tidigare sagt att de ser gärna ett fortsatt samarbete med Rotary. De personer som kom till Sverige under flyktingvågen är nu på väg att lämna arbetsförmedlingens etableringsprogram och blir då kommunens ansvar. Dessa personer har behov av en mentor och samtal förs med kommunens representanter om hur verksamheten ska fortsätta. I Stockholm kan staden rekrytera mentorer från Rotary men även andra nätverk. På andra platser, bland annat Växjö, pågår programmet med yrkesmentorer fortfarande aktivt. Det innebär att Yrkesmentorer kommer att vara aktiva ytterligare ett tag och vi ser fram emot att fira 10-års-jubileum nästa år. Mentorskapet öppnar dörrar!

Text: Peter Eklund