NATTVANDRING I KNIVSTA

fredag 24 januari 2020

Sören Densjö

Nattvandringen medverkar till att göra Knivsta ännu tryggare.

Martilda Hübinette organiserar nattvandringen i Knivsta där hon kopplar ihop företag med lokalt föreningsliv. En insats som förutom trygghet även skapar gemenskap på orten.

Matilda Hübinette var föredragshållare vid Lunchötet i Knivsta Rotaryklubb den 24 januari. Matilda driver puben stationshuset i Knivsta och hon har även ett fastighetsbolag här på orten. Samtidigt är hon den person som på fritiden ägnar mycket tid åt att få Knivsta till en tryggare plats. Bland annat genom att driva nattvandringen i Knivsta där hon kopplar ihop företag med lokalt föreningsliv. En insats som förutom trygghet även skapar gemenskap på orten. Hon är både polisvolontär och nämndeman plus att hon driver trygghetsrådet på Facebook. Allt för att få Knivsta till en ännu tryggare plats.

Det var Knivstaprofilen Daniel ”Pastorn” Nilsson som en gång startade Nattvandrarna i Knivsta. Han tog sedan hjälp av Matilda för att marknadsföra nattvandringarna. Matilda berättade om formerna för nattvandringarna som normalt brukar starta på Stationshuset kvart i nio på kvällarna företrädesvis på fredagar och lördagar.

Nattvandringarna sker såväl i centrala Knivsta som i det nybyggda Alsike. Fritidsgårdarna är viktiga anhalter liksom platser där ungdomarna samlas på kvällstid. Det är viktigt med säkerhetstänket och vas man som nattvandrare får och kan göra. I många stycken handlar det om ett förebyggande arbete och att skapa förtroendefulla relationer.

Matilda framhöll att som nattvandrare är vi varken poliser, vakter eller sociala myndigheter. Vi är bara vuxna som vågar vara just vuxna, som bryr oss om och tar vårt ansvar!

Under 2019 genomfördes nattvandringarna varje helg från slutet av april ända fram till julhelgen.

Det är företag och organisationer som sponsrar nattvandringen med stor medverkan från olika idrotts- och ungdomsföreningar. Det idrottslag som genomför en vandring sponsras som regel av ett företag och det är dessa parter som direkt gör upp om ersättning. Matilda har inget att göra med det ekonomiska utan svara för planering och uppföljning.

En organisation som Rotary kan genom sina medlemmar själva genomföra vandringen eller göra upp med något ungdomslag om ersättning om det är laget som vandrar. Behållningen går till lagets verksamhet.

Matilda har byggt upp Stationspuben i Knivsta till en kulturell mötesplats för Knivstaborna. Stationshuset som är ett av Sveriges äldsta stationshus har Matilda med sin sambo sett till att det renoverats varsamt för att bevara den unika miljön samtidigt som det fungerar som en modern medlemspub.

Vid lunchmötet i dag tog nattvandringen all tid så Matilda lovade att återkomma för att berätta mer om Stationshuset.

Vi tackar Matilda för henne mycket påtagliga engagemang för ett ännu tryggare Knivsta. I en ranking av Sveriges 290 kommuner är det bara 4 som är tryggare än Knivsta. Det är många faktorer som spelar in, men Matildas insatser medverkar säkert till den fina positionen.

Stationshuset i Knivsta där Matilda Hübinette driver Stationspuben.