TERMINSSTART OCH KLUBBSAMRÅD

fredag 21 augusti 2020

Sören Densjö

Klubbsamrådet den 21 aug var ett kombinerat fysiskt och virtuellt möte med hjälp av e-mötestjänsten Zoom.

TERMINSSTART OCH KLUBBSAMRÅD

Knivsta Rotaryklubb höll sitt första lunchmöte för höstterminen 2020 på Nova Park den 21 augusti. Det var ett kombinerat fysiskt och virtuellt möte. 12 medlemmar var fysiskt närvarande och 4 uppkopplade via Zoom. Reglerna om fysiskt avstånd följdes noga så till vida att det var glest mellan dukningarna. Kramar och handhälsningar uteblev också.

Presidenten Carl-Henrik Annefors inledde mad att hälsa samtliga varmt välkomna. Programmet ligger i sort sett klart för hösten. Planen är att ha fysiska möten kombinerat med virtuellt deltagande via Zoom.

I nuläget har klubben 35 medlemmar. Det finns några utmaningar som klubben står inför. Behålla och få med fler aktiva medlemmar. Hur fortsätt arbetet i Coronatider – mötesformer, teknik, hjälpinsatser. Kommande 30-år jubileum – hur uppmärksammas detta? Bli än mer synliga och kända i samhället lokalt. Klubbens har dessa huvudteman. Ökat medlemsengagemang. Ökad lokal närvaro och aktivitet. Ökad synlighet och kännedom om klubben.

Klubben har flera planerade projekt. Fokusering sker på lokala projekt och insatser under året. Nattvandring ev. tillsammans med nattvandring.nu under 3-4 helger/år. Ev samarbete med kommunpolisen för insats inom samhället. Ev. återupptagande av yrkesinformation av medlemmar i skolorna. Inventering för att se vad som saknas i yrke och kompetens i klubben. Fortsatt lökplantering för att engagera förskoleklasser i närmiljön. Ungdomsstipendium nyligen instiftat, första utdelning i år. End Polio Now tillsammans med Uppsalaklubbarna. Projekten Eldsjälen och Guldhjärtat har framgångsrikt bedrivits tillsammans med Uppsalaklubbarna och bör fortsätta. Utbytesstudent och samarbete med Rotaract, Rotex m.m

Programmet för hösten ligger i stort sett klart och alla medlemmar kommer att få information framöver. Det fastlagda programmet kommer också att läggas upp på hemsidan.