VÄLGÖRENHETSKONSERT MOT POLIO

torsdag 21 oktober 2021

På välgörenhetskonserten i Missionskyrkan i Uppsala den 20 oktober visade Anna-Karina "Ako" Nytell Odelberg och Anders "Grosse" Grotherus stor spelglädje.

STEFAN PARKMAN OCH UPPSALAARTISTER MÖTTES AV ENTUSIASTISK PUBLIK PÅ ROTARYS VÄLGÖRENHETSKONSERT MOT POLIO

För sjätte året i rad samlade Stefan Parkman Uppsalaartister till Rotarys välgörenhetskonsert med målet att utrota polio. Den internationella poliodagen infaller den 24 oktober och i hela världen genomförs aktiviteter till stöd för projektet END POLIO NOW. Konserten i Uppsala som samlade över 200 åhörare i Missionskyrkan under onsdagskvällen den 20 oktober och anordnades av Rotaryklubbarna i Uppsala och Knivsta. Samtliga artister uppträdde gratis

Stefan Parkman, senior professor i kördirigering vid Uppsala universitet, ledde konserten med stor hängivenhet.

Kvällen inleddes Åsa Lansfors som ackompanjerades på piano av Hans Ove Olsson. Åsa vackra sopranstämma växlade mellan olika genrer

Mime Brinkmann, som senare i höst ska framträda på Reginateatern tillsammans med Stina Ekblad framförde Suite 1 av Joh. Seb. Bach på barockcello med finstämd känsla.

Matti Andersson, accordeonist spelade bland annat Finlandiahymnen av Jean Sebelius.

Som mellanakt berättade Sten Hellström från Uppsala Östra Rotaryklubb om Polioläget i världen och Rotarys arbete med att få bort denna sjukdom från vår värld.

Uppsalakända duon Anna-Karina ”Ako” Nytell Olderberg och Anders ”Grosse” Grotherus framförde bland annat Moondance av Van Morrisson med sin sedvanliga sång- och spelglädje.

Trio con Fuse bestående av Robert Sund på piano samt Bertil Fernqvist på gitarr och Curt Andersson, bas var som vanligt spelskickliga i några av jazzens evergreens. ”Ako” kom tillbaka som solist i How high the moon av Morgan Lewis

Kvällen och konserten avslutades med en kraftfull allsång där alla som lyssnat fick lufta sina strupar.

”Årets konsert för End Polio Now räknar vi med kommer att inbringa minst 80 000 kr till det internationella polioprojektet. Intresserade sponsorer, entusiastiska artister och biljettförsäljning till konserten via och Rotaryklubbarna gjorde detta möjligt,” säger Sten Hellström som är samordnare för välgörenhetskonserten.

I fjol förklarades att Afrika är poliofritt! Nu återstår bara två länder, Afghanistan och Pakistan där det i år endast rapporterats 1 nytt fall i vardera land.  Rotarys mål är att utrota polio.  Det skulle då bli den andra sjukdomen i världen som man lyckats utrota; smittkoppor var den första.  Men tills detta sker måste alla nyfödda i hela världen alltid vaccineras.

Åsa Lansfors och Hans Ove Olsson

Mime Brinkman

Matti Andersson

Trio con Fuse med Robert Sund på piano, Bertil Ferqvist pågitarr och Curt Andersson på bas.