BESÖK PÅ MARMA TORP HÄSTANLÄGGNING

tisdag 13 september 2022

BESÖK PÅ MARMA TORP

Den 9 september besökte Knivsta Rotaryklubb Marma Torp hästanläggning som ligger invid vägen mot Lagga. Ägarfamiljen Thärnström med Curt, Ann-Stin och stallchefen Annah hälsade klubbens medlemmar välkomna. Vi fick en grundlig genomgång av anläggningens historia och utveckling. Vi fick också lära oss en del om hästarnas egenskaper och vanor. Här följer några axplock som kompletteras med en bildkavalkad.

Hästens naturliga liv: Hästen är ett flykt- och bytesdjur. Lever flock på stora vidder. Betar 16-20 timmar per dag. Dricker mycket vid få tillfällen. Vilar och sover korta stunder. En ledare i flocken med rangordning.

Annah flyttade sina hästar till Marma i juni 2011. I augusti beslöts att bygga en anläggning för lösdrift av islandshästar. Därefter inleddes omfattande arbeten för el och avlopp. Man har lagt geotextil och grusat av alla ytor med 23.000 ton (!) bärlager. Det blev många turer med traktor och släp till bergtäkten i Olunda. Stallbyggnaden blev färdig i februari 2013. Man satsade på Active Stable för att sökta utfodringen.

Fördelar i lösdrift Active Stable: Ingen fodring eller mockning i box. Inget bråk vid utfodring. Harmoniska och lätthanterliga hästar. Mindre skaderisker och friskare hästar. Spar mycket tid och är ergonomiskt.

Anläggningen utvecklas hela tiden, nu ovalbana, rakbana, parkering och servicebyggnad. Kurser för häst och ryttare med några av Sveriges bästa instruktörer. Föreläsningar på Marma Torp med HS Konsult, LRF, SIF. SLU m.fl. Studiebesök från både skolor och myndigheter. Anläggningen är kvalitetssäkrad genom avtal, tillstånd, analyser, kvalificerade konsulter och godkännanden från myndigheter.

Fördelar för Islandshästen: Lösdrift i Active Stable är den mest naturliga hållningen med lugna och harmoniska hästar som får röra sig fritt. Hästen äter små mängder dygnet runt i lugn och ro. Ingen konkurrens om maten. Fri tillgång på vatten i två uppvärmda vattenkar Thermobar 250 liter. Stor ligghall och två små där hästarna kan gå ut och in utan bråk. Hårdgjorda stora ytor. Stora hagar på flera hektar. Stor frihet för hästen.

Fördelar för hästägare och ryttare: En bekymmersfri hästhållning för ägaren. Ovalbana 250x5m med ridbana 23x60m, rakbana 250m, ridbana 20x40m, 1100m rundbana allt med belysning och 2 mil ridstigar. Kurser, utbildning, föreläsare och utställningar för hästnäringen.

En helt nybyggd anläggning i hög kvalitet med tillgång till sadelkammare, fikarum, omklädningsrum, dusch och WC m.m. En helt avstressande miljö för att få lugn och ro från vardagens stress och nära till Stockholm och Uppsala.

Annah är diplomerad hästmassör och erbjuder både hästmassage och rehab. Stallplatserna uthyres med helinackordering i lösdrift. Det hålls en hel del tävlingar på Marma Torp bl a SM-kval för Islandshästar. Som mest har det varit uppemot 100-talet ekipage.

Vi tackar familjen Thärnström för ett mycket intressant besök. Det var verkligen trevligt att komma till en sådan mönsteranläggning och stor tillgång i kommunen som Marma Torp är.

Läs mer om Marma Torp på https://www.marmatorp.se/

Referat och bilder: Sören Densjö

IMG_E1159.JPG
Annah Thärnström, stallchef.

IMG_E1013.JPG
Klubbens president Thomas Malmer
i samspråk med ägaren Curt Thärnström.

IMG_E1068.JPG
Annah Thärnström berättar om
Marma Torp.

IMG_E1140.JPG
Utsikt från servicebyggnaden mot
ovalbanan-

Marma Torp hästanläggning nordöst om Knivsta.