NICLAS UGGLA OM ELFLYG

fredag 31 mars 2023

Sören Densjö

Till Knivsta Rotaryklubbs lunchmöte på CIK den 31 mars hade 17 medlemmar och 6 gäster anslutit. Trevligt med så många gäster.

Föredragshållaren och klubbmedlemmen Niclas Uggla arbetar med olika typer av immaterialrätter (såsom patent, varumärken, design) på Heart Aerospace AB. I förhandsinformationen om föredraget sa Niclas: ”Mitt föredrag kommer att handla om det viktiga arbetet som görs på Heart Aerospace för att bidra till omställningen av flygresor för en hållbar framtid, där elektriska flyg blir en verklighet jämfört med dagens fossildrivna flyg. På Heart Aerospace utvecklar vi ett flygplan ”ES-30” med plats för 30 passagerare som drivs av elektriska motorer med energi från batterier och som i den första versionen kan flyga upp till 200 km utan några utsläpp.”

Vi fick höra ett mycket intressant anförande om elflyg. Det kan konstateras att intresset är stort för flyg i alla former hos klubbens medlemmar. Niclas och hans hustru hade tagit över de skåp som klubben hade på Nova Park. Som ersättning lottade Niclas ut två vinflaskor där vinnarna utsågs genom ett raffinerat lottförfarande.

För Heart Aerospace ligger focus på regionalt flyg och flygplanet ES-30 kommer att lanseras kommersiellt 2028. Bolaget har drygt 150 anställda som representerar minst 20 nationaliteter. Många kommer från Brasilien efter som landet var tidigt i utvecklingen av elflyg. För närvarande är bolaget baserat på Säve i Göteborg, men kommer att flytta till en ny plats. Bland investerarna märks speciellt Breakthrough Energy som Bill Gates står bakom. I övrigt ses bl a Unites Airlines, SAAB, Air Canada och EQT Ventures.

Anledningen till att Heart Aerospace är att utsläppen från flyget kommer bli så stora att det inte går att fortsätta. Då kommer den alternativa energikällan el in i bilden. I dag är utsläppen 1.0 gigaton koldioxid och prognosen är att 2050 kommer utsläppen att vara tre gånger så stora. Fortsätter utvecklingen så kommer flyget att släppa ut 22 procent av världens utsläpp.

En tredjedel av alla flyg är kortdistansflyg med en sträcka runt 20 mil. Målet för bolaget är att komma in på marknaden där flygrutterna är max 150 mil. De korta rutterna är oekonomiska för dagens flyg. Anledningen till att vi faktiskt har en del korta flygsträckor i Sverige i dag är subventioner från staten.

Det finns många orter och flygplatser som skulle vilja ha flyg. Det finns också många flygplatser som inte utnyttjas. Här ser Heart Aerospace en mycket stor potential.

I dag finns inget bra certifieringsprogram för elektriskt flyg utan det utvecklar bolaget tillsammans med EASA, European Union Aviation Safety Agency. I dag väger bolagets batterisystem 4,5 ton, vilket bara tillåter en flygning på 10 mil. Som tillägg finns en hybridgenerator som drivs av flygbränsle, vilket ger lika mycket till. Detta ger en flygsträcka på 20 mil. Utvecklingen av batteriet går hela tiden framåt. Bolaget har för närvarande order på 230 plan. Det kommer att ta 10 år att leverera dessa. En hel industriell process ska byggas upp.

Prestanda för planet ES-30: 30 passargerare, 25 kg bagage per passargerare, 200 km räckvidd på el, 800 km med hybrid drift, 350 km hastighet, 1100 start- och landningsbana, 30 min omställningstid mellan landning och återstart. De första testflygningarna sker 2026.

Läs mer om Heart Aerospace AB på https://heartaerospace.com/

Vi tackar Niclas för ett spännande föredrag om framtidens kortdistansflyg med el som energikälla. Med tanke på antalet frågor på slutet så vittnar det om att intresset från åhörarna var påtagligt. Som presidenten sa i avtackningen, ämnet inspirerar och väcker tankar.

Bilder från mötet finns här: https://knivsta.rotary2350.se/sv/content/photo-gallery/show/6937

Referat och bilder: Sören Densjö

 

Niclas Uggla