Till Knivsta Rotaryklubbs lunchmöte på CIK den 31 mars hade
17 medlemmar och 6 gäster anslutit. Trevligt med så många gäster.
Föredragshållaren och klubbmedlemmen Niclas Uggla arbetar med olika typer av immaterialrätter (såsom patent, varumärken, design)
på Heart Aerospace AB. I förhandsinformationen om föredraget sa Niclas: ”Mitt
föredrag kommer att handla om det viktiga arbetet som görs på Heart Aerospace
för att bidra till omställningen av flygresor för en hållbar framtid, där
elektriska flyg blir en verklighet jämfört med dagens fossildrivna flyg. På
Heart Aerospace utvecklar vi ett flygplan ”ES-30” med plats för 30 passagerare
som drivs av elektriska motorer med energi från batterier och som i den första
versionen kan flyga upp till 200 km utan några utsläpp.”
Vi fick höra ett mycket intressant anförande om elflyg. Det
kan konstateras att intresset är stort för flyg i alla former hos klubbens medlemmar.
Niclas och hans hustru hade tagit över de skåp som klubben hade på Nova Park.
Som ersättning lottade Niclas ut två vinflaskor där vinnarna utsågs genom ett
raffinerat lottförfarande.
För Heart Aerospace ligger focus på regionalt flyg och
flygplanet ES-30 kommer att lanseras kommersiellt 2028. Bolaget har drygt 150 anställda
som representerar minst 20 nationaliteter. Många kommer från Brasilien efter
som landet var tidigt i utvecklingen av elflyg. För närvarande är bolaget
baserat på Säve i Göteborg, men kommer att flytta till en ny plats. Bland
investerarna märks speciellt Breakthrough Energy som Bill Gates står bakom. I övrigt ses bl a Unites Airlines,
SAAB, Air Canada och EQT Ventures.
Anledningen till att Heart Aerospace är att utsläppen från
flyget kommer bli så stora att det inte går att fortsätta. Då kommer den
alternativa energikällan el in i bilden. I dag är utsläppen 1.0 gigaton
koldioxid och prognosen är att 2050 kommer utsläppen att vara tre gånger så
stora. Fortsätter utvecklingen så kommer flyget att släppa ut 22 procent av
världens utsläpp.
En tredjedel av alla flyg är kortdistansflyg med en sträcka
runt 20 mil. Målet för bolaget är att komma in på marknaden där flygrutterna är
max 150 mil. De korta rutterna är oekonomiska för dagens flyg. Anledningen till
att vi faktiskt har en del korta flygsträckor i Sverige i dag är subventioner från
staten.
Det finns många orter och flygplatser som skulle vilja ha
flyg. Det finns också många flygplatser som inte utnyttjas. Här ser Heart
Aerospace en mycket stor potential.
I dag finns inget bra certifieringsprogram för elektriskt
flyg utan det utvecklar bolaget tillsammans med EASA, European Union Aviation
Safety Agency. I dag väger bolagets batterisystem 4,5 ton, vilket bara tillåter
en flygning på 10 mil. Som tillägg finns en hybridgenerator som drivs av
flygbränsle, vilket ger lika mycket till. Detta ger en flygsträcka på 20 mil.
Utvecklingen av batteriet går hela tiden framåt. Bolaget har för närvarande
order på 230 plan. Det kommer att ta 10 år att leverera dessa. En hel
industriell process ska byggas upp.
Prestanda för planet ES-30: 30 passargerare, 25 kg bagage
per passargerare, 200 km räckvidd på el, 800 km med hybrid drift, 350 km
hastighet, 1100 start- och landningsbana, 30 min omställningstid mellan landning
och återstart. De första testflygningarna sker 2026.
Läs mer om Heart Aerospace AB på https://heartaerospace.com/
Vi tackar Niclas för ett spännande föredrag om framtidens
kortdistansflyg med el som energikälla. Med tanke på antalet frågor på slutet
så vittnar det om att intresset från åhörarna var påtagligt. Som presidenten sa
i avtackningen, ämnet inspirerar och väcker tankar.
Bilder från mötet finns här: https://knivsta.rotary2350.se/sv/content/photo-gallery/show/6937
Referat och bilder: Sören Densjö