Rotarys yrkesmentorer: 19 överenskommelser undertecknades den 14 mars

onsdag 16 mars 2016

Medlemmar från Knivsta Rotaryklubb deltar i Rotarys projekt för yrkesmentorer. Från klubben deltar Sören Densjö, Bibi Dickmark, Ninni Lindskog och Bengt Andersson med hustru Margareta.

Vid det första mötet mellan mentorer och adepter kunde hela 19 överenskommelser träffas. Mötet ägde rum i Arbetsförmedlingens lokaler i Uppsala och det var första gången mentorer och adepter träffades inom ramen för Rotarys yrkesmentorer.

Drygt 40 rotarymedlemmar i Uppland har anmält intresse att vara mentorer. Vid mötet den 14 mars var ett 20-tal medlemmar närvarande. Några av Rotarianerna träffade överenskommelser med fler än en adept.

”Jag är imponerad av att alla de 19 närvarande adepterna fick varsin mentor. Därmed gick startskottet för en mentorperiod på 6-8 månader. Våra adepter kommer från bl a Syrien, Iran, Eritrea, Kirgizistan. De har akademisk utbildning och flera har en gedigen yrkesbakgrund i sina hemländer, Det känns stimulerande och från Rotarys sida hoppas vi kunna göra en angelägen och värdefull insats,” säger Peter Eklund som är projektledare för Rotarys yrkesmentorer i Uppland.

Adepterna har akademisk utbildning eller motsvarande, har uppehållstillstånd, kommer från icke EU-land, har varit max 5-6 år i Sverige och har god kunskap i Svenska.

Verksamheten har som utgångspunkt: Varje relation mellan mentor och adept är unik. Anpassning behöver ske till de enskilda förutsättningarna. Målet är adepten får arbete, praktikplats eller fortsätter med kompletterande studier. Alla mentorskap når inte målen men är ändå värdefulla.

Nu stundar de första mötena mellan respektive mentor och adept. Det blir dags att ventilera några frågeställningar. Finns tillräckliga kunskaper i svenska. Identifiera utbildnings/yrkesverksamheten. Adepten kan känna viss tveksamhet pga erfarenheter av myndigheter i hemlandet. Det gäller att klargöra att Rotary inte är en myndighet utan är en idéell internationell organisation. Adepten kan för höga förväntningar. Det tar tid att etablera ett förtroendefullt samarbete.

Peter Eklund kommer att kalla mentorer till ett nytt möte om ca en månad för att få en lägesrapport och att kunna komplettera en del överenskommelser.