PRESIDENTSKIFTE OCH SOMMARAVSLUTNING PÅ RAGNHILDSVIK

fredag 14 juni 2024

Solen strålade härligt när Knivsta Rotaryklubb samlades den 14 juni för presidentskifte och terminsavslutning på fagra Ragnhildsvik. 22 medlemmar och 6 gäster deltog. AG Eva Ahlsten fanns bland gästerna.

Till lunchen serverades en välsmakande räksallad. På begäran hade klubbmästarinnan Lena Fransson än en gång gjort sin efterlängtade och goda jordgubbstårta. Sommarsångerna sjöngs unisont med ackompanjemang på gitarr av Anne-Marie Morhed.

Presidenten Lars Kylin delade ut klubbens eget Eldsjälspris till Sören Densjö, en vacker färgstark glasskål. Sören är engagerad i många av klubbens projekt och han blev verkligen överraskad. Sören framhöll att han var både smickrad och hedrad över utnämningen.

Ett vin- och sparrislotteri inbringade en tusenlapp. Niclas Uggla hade tagit en flaska ”Roger Goulart Rotary Brut” för utlottning. Varje inköpt flaska bidrar till 9 immuniseringar mot Polio! Därtill hade Niclas också tagit med ett knippe sparris från de egna odlingarna. Sonja Forsgren vann sparrisen och Carl-Henrik Annefors flaskan.

Mikael Bengtson berättade helt kort om Ragnhilds historia. Vi tackar Mikael och Annie Bengtsson för att vi nu för tredje gången fick möjlighet att ha Presidentskiftet på Ragnhildsvik.

Lar Kylin överlämnade presidentkedjan till Anita Amellting, som formellt blir klubbens president från 1 juli och ett är framåt. Lars summerade det gångna året. Anita inledde sitt anförande med solosång:

”Det sägs att presidentskapet
Ska vara underbart
Ett helt år ska man leda sin skara

Det sägs att året går så fort
Men alltid är så kul
Att möta alla Rotarianer

Tillsammans är vi starkare
Och kan göra skillnaden
För fattiga att leva lite bättre

För när Rotary ska drivas
Med projekt från hjärteval
Kommer allt det goda att segra!”

Anita Amellting tackade för förtroendet att få vara president i Knivsta Rotaryklubb under verksamhetsåret 2024/2025. Programförklaringen kommer i det första presidentbrevet.

Höstterminens första möte äger rum fredagen den 16 augusti kl 12.30 på Klyvargatan 15 och fredagen den 30 augusti besöks klubben av den nye distriktsguvernören Mika Lindfors. Efter omorganisationen av distrikten tillhör vi fortsättningsvis distrikt 2355.

Bildkavalkaden illustrerar denna fina avslutning på verksamhetsåret. Här länken till Fotogalleriet: https://knivsta.rotary2350.se/sv/content/photo-gallery/show/8219

Text och bilder: Sören Densjö

Anita Amellting tar emot presidentkedjan av Lars Kylin